שאלת מחקר לעבודה סמינריונית
שאלת מחקר לעבודה סמינריונית נוגעת לתחום המחקר בו אתם מתכוונים לעסוק בעבודתכם. מטרתה של העבודה היא לענות על שאלת מחקר. שאלת המחקר חייבת להיות ברת חקירה, היא צריכה להיות מסקרנת מבחינה מחקרית ומדעית ויש להתאימה להיקף העבודה. חשוב מאוד לסגנן את שאלת המחקר באופן ממוקד וברור.
מהם הפרמטרים של שאלת מחקר מוצלחת?
- שאלת המחקר מוגדרת היטב ונהירה.
- שאלת המחקר מסייעת ומשמשת כבסיס לניסוח של השערות המחקר במחקר כמותי.
- אופרציונליזציה – תהליך בו מתרגמים מושגים מופשטים בשאלת המחקר למושגים מדידים במחקר כמותי.
- שאלת המחקר מגדירה את התהליך לפרק זמן קצוב.
- שאלת מחקר ממוקדת – ניתן להצדיק התמקדות בגורמים הנחקרים ולא להסתמך על גורמים אחרים.
- ניתן להגיע אל הנתונים שעליהם אנו רוצים להסתמך.
מהם סוגי השאלות למחקר?
- קיימות שאלות המתייחסות לקשר בין תופעות שונות. כלומר, השערות או שאלות המכילות שני משתנים שאנו סוברים שמתקיים ביניהם קשר. בשאלות אלו יש לנו מידע לגבי המשתנה הבלתי תלוי ואנחנו מנסים למצוא מידע לגבי המשתנה התלוי תוך כדי התבססות על המשתנה הבלתי תלוי. דהיינו, אנחנו בודקים ניבוי של תופעות או תופעה יחידה.
- שאלה העוסקת בקשר הסיבתי בין תופעות – שאלה או השערה המכילה שני משתנים אשר מתקיים בקרבם קשר סיבתי היכול להעיד על אירוע (משתנה בלתי תלוי) שהתרחש קודם למשתנה התלוי.
- שאלת מחקר במחקרים חברתיים נובעת לפעמים מהעמדות של החוקר עצמו, מהרקע ממנו הוא בא או בשל עניין פרסונלי שהוא מצא בנושא המחקר. שאלות מחקר אמורות להיות קשורות לעולם החברתי, ובעלות תרומה מספקת לספרות המחקרית. תרומה לספרות האקדמית עשויה לבוא ממספר אפשרויות:
- בחירת השערת מחקר אשר לא נבדקה עד הסוף.
- בחירת השערה הנחשבת באופן אבסולוטי כנכונה או לא נכונה.
- בדיקת השערת מחקר הנמצאת במרכזו של ויכוח.
- בדיקת השערה אשר מעולם לא נבדקה.
- בדיקת נושא אשר בא להשלים מחקר אחר.
- יישום וניסוי של תאוריה מתחום אחר לחלוטין שהקשר ביניהן לנושא מעולם לא נבדק.
מה ההבדל בין מחקר כמותי למחקר איכותי?
פעמים רבות נוצרים ניגודים בין שני קריטריונים של חקירת המציאות והסתמכות על תאוריה. חוקרים רבים בוחרים בנושא מהפרקטיקה ואילו חוקרים אחרים בוחרים בתאוריה כנקודת המוצא. יש חשיבות לכך ששאלת המחקר תתקדם בו זמנית בשני הפרמטרים הללו.
- מחקר כמותי – מחקר זה מתבסס על המדידה המספרית של אספקטים שונים של התופעה. המחקר מקיש מדוגמאות קיימות שונות לתיאור כללי ומנסה לבדוק את ההיפותזה. מחקר כמותי, מחפש אחר מדדים ושיטות ניתוח שהתקבלו ע"י חוקרים אחרים.
מהן השיטות לאיסוף נתונים במחקר הכמותי?
-
-
- קיום ראיונות סגורים – הראיונות הללו מתאפיינים בשאלות סגורות. כלומר, התשובות על השאלות הינן דיכוטומיות.
- שאלונים מסוגים שונים.
- ניתוח כמותי של מגוון רב של טקסטים – ולאחר מכן כימות הטקסטים למספרים.
-
- מחקר איכותי – אינו מסתמך על מדידות מספריות, אלא מסתמך על מספר קטן יותר של מקרים, ע"י שימוש רב ניתוח חומרים היסטוריים, חיפוש אחר ניתוח מעגלי שלם של אירוע או יחידה אחת, ראיונות עומק, ושימוש בשיטות שיח. על אף שהמחקר האיכותי מתרכז במספר מועט יותר של מקרים, חוקרים מצליחים פעמים רבות לחשוף אינפורמציה רבה במחקר, ומשתמשים בה לצרכים שונים ומגוונים.
מהן השיטות לאיסוף נתונים במחקר האיכותני?
-
-
- ראיונות עומק – ראיונות ממושכים המוגדרים בשאלות פתוחות בדרך כלל.
- קבוצות מיקוד – קבוצת אנשים בעלי סממנים דומים המרואיינים במקביל.
- תצפיות משתתפות – החוקר נבלע באוכלוסייה הנחקרת על מנת לאסוף נתונים.
- מחקרים אתנוגרפיים – תצפיות שאינן משתתפות. ביצוע סקירת ספרות של המאמרים המחקריים שקיימים והגעה באמצעותם למסקנות.
- טכניקות השלכתיות – משתתפי המחקר האיכותי ממלאים משימות שונות והחוקר בוחן את תגובותיהם בזמן ביצוע המשימות.
-
ב- 'קל ללמוד' יש צוות מומחים מן השורה הראשונה ששמו לעצמם כמטרה לסייע לסטודנטים במגוון רב של תחומים שיהוו עבור הסטודנטים "ארגז כלים" בכדי לעזור בהעלאת ההישגים הלימודיים. יש לנו שלל פתרונות לכל בעיה אקדמית (עבודה/פרויקט גמר, ניתוחים סטטיסטיים, שיעורים פרטיים, עריכה לשונית ותרגום). אנו מספקים את העזרה לסטודנטים בתארים ראשוניים, תואר שני ותואר שלישי. כמו כן אנו מעניקים שיעורים פרטיים להשלמת והבהרת החומר הלימודי, עזרה בהכנות למבחנים, סיוע בכתיבת עבודות ומטלות לימודיות שונות ומגוונות.
במידה ואתם מעוניינים לשמוע עוד על כתיבת שאלת מחקר, אתם מוזמנים להתקשר לטלפון: רוני – 058-7797976, גילי – 058-7797975, אסנת – 058-4797986 או צרו קשר כאן.