הגדרה
עבודה שמבוססת על ספרות רלוונטית. עליה להציג משהו שהוא מעבר לספרות הקיימת במובן של אינטגרציה מעניינת, המשגה חדשה, חלוקה שונה, יישום מעניין וכדומה.
העבודה אינה כוללת כל מרכיב אמפירי של איסוף נתונים.
מבנה העבודה:
שער העבודה
שם הקורס, מוסד הלימודים, מחלקה אקדמית, כותרת העבודה, שמו של מגיש העבודה (שם ומספר תלמיד), מקבל העבודה (מרצה/מדריך) ותאריך הגשה.
תוכן העניינים
שמות פרקי העבודה על פי מספרי העמודים. את תוכן העניינים ממלאים בסיום העבודה.
תקציר
התקציר הינו תמצית המאמר. עליו להיות:
· קצר ואינפורמטיבי.
· מציג בצורה בהירה וברורה את עיקרי המאמר
· כולל את סיכום הממצאים העיקריים והמסקנות החשובות.
· מודפס כולו כפסקה אחת.
· מיקומו בראש המאמר, לרוב באזור הכותרת.
· אינו כולל מראי מקום.
· אורך תקציר: בין 100 ל- 150 מילים.
מבוא
הצגת נושא העבודה, מטרת העבודה, הצדקת העבודה (רציונל), פירוט חלקיה המרכזיים.
סקירת ספרות מקצועית
סקירת הספרות כוללת:
הגדרה של מושגים מרכזיים. למשל: היפראקטיביות, התנגדות לשינוי, מקובלות חברתית, כריזמה, בית-ספר אוטונומי ועוד ועוד.
השערות שונות לגבי המושג, סקירה של מחקרים קודמים שנעשו בתחום והצגת המסקנות המרכזיות (לא צריך לתאר את כל המחקר)
הסקירה עשויה לכלול מספר פרקים נושאי הסקירה יסודרו בסדר הגיוני שתורם להבנת התופעה המתוארת. למשל לפי:
– מושגים מרכזיים – הגדרה ודיון
– רצף זמנים
– תיאוריות שונות שהן רלוונטיות לתיאור/הסבר התופעה שנבחרה
– היבטים שונים של התופעה
חקר אירוע
ניתן להגיש עבודה עיונית אשר כוללת גם מרכיב של איסוף נתונים באשר למקרה פרטי )פרוייקט, בית–ספר מסוים, קבוצה מצומצמת של נבדקים וכדומה( באמצעות כלי האיסוף המקובלים) תצפית, שאלון, ראיון וכדומה(. מטרת הפרק היא להתנסות במעבר מרמה תיאורטית לרמה אמפירית, להציע השערות אפשריות ולהמחיש את הנטען בעבודה באמצעות כמות מעטה של נתונים. מכל מקום, אין המדובר במחקר אמפירי כמקובל בעבודה סמינריונית אמפירית.
הפרק חקר אירוע כולל: מתודולוגיה: מטרת איסוף הנתונים, כלי האיסוף, תיאור המדגם; ממצאים: הצגת הממצאים ברמה כמותית או איכותית.
יש לזכור שבמהותה עבודה אשר כוללת חקר אירוע היא עבודה עיונית. החלק האמפירי הוא התנסותי. הדיון מתייחס לפרקים העיוניים, הווה אומר: לאינטגרציה שנעשתה, להמשגה החדשה, לשאלות שנשאלו. אין להסיק מסקנות לגבי שאלות המחקר מהנתונים האמפיריים, שמלכתחילה לא נועדו לבחון את השאלות הללו.
דיון
פרק הדיון בא לאחר סקירת הספרות המקצועית. הוא מהווה קישור בין החלקים השונים של העבודה לצורך הצגת מסקנות. הפרק מצביע על חשיבה מקורית וביקורתית. הוא מהווה את התרומה של העבודה מעבר לספרות הקיימת.
כאשר יש בעבודה חקר אירוע, הדיון כולל גם ניתוח ביקורתי של הממצאים לאור החומר התיאורטי שהוצג בפרקים הקודמים.
סיכום ומסקנות
פרק קצר אשר מתייחס לכל תהליך העבודה ומציג תשובה ישירה לשאלה שהוצגה בפרק המבוא. הפרק מצביע על כך שהעבודה השיגה את מטרתה המוגדרת. בפרק זה אפשר להציג הערות בנוגע לנקודות החזקות ולנקודות החלשות של העבודה, להתייחס למשמעות המעשית של התוצאות ולהציג כיווני מחקר אפשריים נוספים. נהוג לסיים את העבודה ברשימה של המלצות מרכזיות.
מקורות
כל המקורות שהוזכרו בעבודה חייבים להיכלל ברשימת המקורות.
קודם כותבים את המקורות העבריים ואחר כך את המקורות הלועזיים.
אין לכלול ברשימה מקורות שאינם מאוזכרים במהלך העבודה.
חלק ניכר מהמקורות חייבים להיות מכתבי עת מדעיים מובילים בתחום ומפרסומים שראו אור בהוצאות ספרים מובילות בתחום.
רוב המקורות חייבים להיות מעודכנים )מעשר השנים האחרונות(.
מובן מאליו שאם המקורות הם מכתבי העת המובילים בתחום, סביר לשער שרובם יהיו באנגלית.
רישום המקורות יתבצע על פי כללי APA.
נספחים
בהתאם לצורך תכלול העבודה גם חלק של נספחים. תכולת הנספחים מותנית בסוג העבודה. הנספחים יכללו: שאלוני המחקר, מבחנים ששימשו למחקר, דפי תצפית, מסכי מחשב לעבודה, הוראות שונות שניתנו לנבדקים )אם אינן קצרות דיין כדי להופיע בגוף העבודה, מקורות ראשוניים שהוזכרו בגוף העבודה (תעודות, קטעי עיתונות, חוקים, ראיונות, בהתאם למקורות בהם נעזרים במהלך הכתיבה), אישורה של אחת מוועדות האתיקה במחלקה לעריכת המחקר.
בעבודות המבוססות על ניתוח תוכן יוצגו בנספח הנתונים )המלל( שעליהם התבסס הניתוח, עם סימני ניתוח התוכן הרלוונטיים.
סגנון וצורה:
העבודה צריכה להיות מנוסחת באופן בהיר ובשפה תקינה.
העבודה צריכה להתאים לכללי APA במבנה ובצורה.
הנחיות להדפסת העבודה
· הנחיות להדפסת העבודה כגון גודל גופן, מרווח בין שורות וכל מה שקשור לעיצוב הטקסט משתנות ממוסד אקדמי אחד למישנהו.