עבודה מחקרית בנויה מכמה חלקים עיקריים: מבוא – תיאור קצר והצגה של המחקר. רקע תיאורטי – סקירת ספרות של מחקרים קודמים שנעשו בנושא. שיטת המחקר-מתודולוגיה – תיאור כלי המחקר ומהלך המחקר. ממצאים – תיאור של הממצאים/התוצאות שהתקבלו במחקר. דיון וסיכום – דיון בממצאים שהתקבלו וסיכום ביחס למחקרים קודמים, מגבלות המחקר והמלצות להמשך המחקר.
הבדלים בין מחקר איכותני למחקר כמותי בפרק התיאורטי – סקירת הספרות:
במחקר כמותי – תתי הפרקים בסקירת הספרות מחולקים לפי המשתנים שנבחרו. מתחילים ברקע כללי בנושא, ממשיכים בסקירת כל משתנה לפי המחקרים הקודמים שחקרו אותו ומסיימים בתתי הפרקים על מחקרים קודמים שנעשו לגבי שילוב בין המשתנים (מחקרים על הקשר בין המשתנים או השוואה בין קבוצות רלוונטיות למחקר הנוכחי).
במחקר איכותני – המבנה של הסקירה תלוי בשאלת המחקר. הסקירה מתחילה בד"כ ברקע על מחקרים שנעשו בעבר. במבנה של משפך, כאשר הפרק האחרון מוביל ומתמקד שאלת המחקר. אפשר להתחיל ברקע היסטוריה ולהתמקד בשנים ספציפיות. אפשר להתחיל ברקע כללי על האוכלוסיה ולהתמקד באוכלוסיה הספציפית שנבחרה בשאלת המחקר. העיקרון הוא שמתחילים בסקירה כללית והולכים ומתמקדים עד סיום הסקירה עם שאלת המחקר שנבחרה.
הבדלים בין מחקר איכותני למחקר כמותי בפרק שיטת המחקר/מתודולוגיה:
במחקר כמותי – פרק שיטת המחקר מתחיל בהשערות המחקר ומתחלק ל-3 חלקים עיקריים: תיאור אוכלוסיית המחקר הפרטים הדמוגרפיים של הנבדקים (ממוצע גילאים, מקצוע, השכלה…). תיאור הליך המחקר (האם בוצע ניסוי או חולקו שאלונים, איך המחקר התבצע) , תיאור כלי המחקר (תיאור השאלונים שחולקו או המניפולציות שנעשו בניסוי, המהימנות שלהם והמקור שלהם).
במחקר איכותני – פרק שיטת המחקר מתחיל בשאלת המחקר. במחקר איכותני ניתן לחקור תכנים (כגון: פורומים באינטרנט, כתבות בעיתון, שימושים בשפה…) או לחקור עמדות או התפתחות של אוכלוסיה/תופעה ספציפית. יש לציין בשיטת המחקר את מה שחקרנו. לתאר את הליך המחקר – מהיכן הוצאנו את התכנים. היכן ואיך התבצעו ראיונות/תצפיות. אם התבצעו ראיונות יש לציין האם הם ראיונות מובנים, חצי מובנים או ראיונות עומק.
הבדלים בין מחקר איכותני למחקר כמותי בפרק הממצאים/תוצאות:
במחקר כמותי – פרק הממצאים מבוסס על ניתוח סטטיסטי של הנתונים שנאספו מהשאלונים שהופצו או מהניסוי שהתקיים. פרק הממצאים מתחיל מסטטיסטיקה תיאורית וממשיך להשערות שהועלו. לכל השערה בנפרד, מציגים בטבלה את תוצאות הניתוח הסטטיסטי ומתחת הטבלה כותבים האם ההשערה אוששה או הופרכה ואת המובהקות (הכל לפי כללי הרישום האקדמאיים).
במחקר איכותני – פרק הממצאים מבוסס על התכנים שנאספו או הראיונות/תצפיות שבוצעו. מזהים בתוך התכנים קטגוריות/תמות משותפות שעלו, דנים בהן ומוסיפים ציטוטים מאפיינים. כל קטגוריה/תמה היא תת פרק. חשוב להוסיף את הציטוטים מתוך הראיונות/תכנים להמחשה.
הבדלים בין מחקר איכותני למחקר כמותי בפרק הדיון/הסיכום:
בפרק הדיון נעשית השוואה בין מה שנכתב בפרק הסקירה לבין הממצאים שהתקבלו במחקר הנוכחי. האם התוצאות מחזקות מחקרים קודמים או מפריכות אותם? האם המחקר הנוכחי העלה משהו חדש? למה ציפינו והאם המחקר הוכיח או הפריך את הציפיות שלנו?
בפרק הדיון והסיכום יש לציין את מגבלות המחקר. במחקר כמותי, למשל, ניתן להתייחס למספר המשתתפים המחקר (במחקר כמותי גודל מדגם מינימאלי הוא 30 משתתפים. ככל שמספר המדגם גדול יותר כך ממצאי המחקר עשויים להיות משמעותיים ומדויקים יותר). מגבלות המחקר יכולוץ לדון במגבלות הגישה לנתונים, במגבלות התקופה (למשל, הקורונה אילצה לקיים ראיונות בזום ולא פנים אל פנים…). בפרק הדיון והסיכום כדאי לציין גם המלצות להמשך מחקר. ההמלצות נובעות הן ממגבלות המחקר והן מתוצאות מעניינות שעלו.
בפרק הדיון והסיכום ההבדלים בין מחקר איכותני למחקר כמותי פחות מובהקים אך בהחלט מושפעים מסוג המחקר.
באתר האינטרנט של קל ללמוד, המספקת שירותי כתיבת עבודות אקדמיות, תוכלו להתרשם ממידע גם בנושא של ניתוחים סטטיסטיים ברמה אקדמית וללמוד על אנשי המקצוע שלנו שמבטיחים לכם את הסטנדרטים הגבוהים ביותר. צרו איתנו קשר בטלפון 058-7797976 למידע נוסף.